Co jeść zamiast słodyczy?

zdrowe przekąski Świadomość Polaków na temat zdrowej kuchni rośnie, ale niestety rośnie też liczba osób chorych na nadwagę, otyłość i cukrzycę. Jednym z powodów tego zjawiska jest szybki tryb życia, szybka, niezdrowa kuchnia, brak czasu na aktywność fizyczną i na sen. Nie zastanawiając się długo mogę stwierdzić, że moi znajomi, na przykład z pracy, dzielą się na dwie grupy: osoby, które bardzo dbają o to co jedzą – można to codziennie zauważyć w firmowej kuchni, kiedy skrupulatnie odgrzewają przygotowane w domu zdrowe posiłki, najczęściej spotykam ich o tej samej porze, a więc pilnują regularnych posiłków. I druga grupa, trudno powiedzieć czy obojętnych na swoje zdrowie, czy wygodnych, ale na pewno generujących sterty tekturowych opakowania po pizzy na zamówienie lub puszek po napojach energetycznych. Oczywiście zdarzało mi się zamówić coś na wynos, nie tylko w pracy ale także w domu, dla całej rodziny, jednak takie sytuacje są  bardzo sporadyczne i raczej nie będą miały wpływu na stan mojego zdrowia.zdrowe przekąski

Problem z jedzeniem, zwłaszcza z nadmiarem spożywania tłuszczu i cukru widać już po kilkuletnich dzieciach. Kiedyś w klasie można było spotkać jedno, góra dwie osoby z nadwagą, teraz dzieci z większą masą ciała jest w jednej klasie co najmniej kilkoro, niezależnie od płci (w Polsce 22% dzieci szkół podstawowych i gimnazjów ma nadwagę!). Temat zdrowego odżywiania jest szeroki i głęboki, ale także dla mnie osobiście bardzo ciekawy, jednak dzisiaj skupimy się na temacie zdrowych przekąsek, odpowiednich dla zdrowia zastępców słodyczy i słonych paluszków. Szczególnie teraz, kiedy za kilkanaście dni nasze dzieci znów pójdą do szkoły i będziemy się zastanawiać lub może zaczniemy się w końcu zastanawiać, co spakować dziecku do śniadaniówki. Pamiętajmy, że zdrowo powinna jeść cała rodzina, więc zdrowe przekąski, które zaproponujemy są przeznaczone zarówno dla mamy i taty jak i dla babci, dziadka czy rodzeństwa!

Marchewkowe chipsy!

Żeby zrobić jedną z moich ulubionych zdrowych przekąsek potrzebujesz 5 większych marchewek. Warzywa dokładnie myjemy, a następnie za pomocą obieraczki tniemy wzdłuż na wstążki. Marchewki skrapiamy oliwą i ziołami, które lubisz na przykład tymiankiem, majerankiem, rozmarynem itp. Doprawiamy też solą i czarnym pieprzem. Marchewkowe wstążki rozłóż na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i wstaw do piekarnika nagrzanego wcześniej do temperatury 185 st. C. Obserwuj pieczące się chipsy, aby nadmiernie się nie wysuszyły. Po ostudzeniu możesz chrupać śmiało z całą rodziną zamiast krakersów, paluszków i chipsów. W ten sam sposób przygotujesz inne chipsowe, smaczne przekąski warzywne z korzenia pietruszki, buraków. Przyprawiać zdrowe chipsy możemy także przyprawami indyjskimi, miłośnicy wschodniej kuchni docenią taki smak.

zdrowe przekąskiMoja rodzina, szczególnie dzieci najbardziej lubią, jak dostają do szkoły w śniadaniówce „nowoczesne kanapki” czyli wrapy z pełnoziarnistych tortilli, które wypełniam rukolą, plastrami papryki, twarożkiem ze szczypiorkiem i rzodkiewką. Takie wrapy kroję na pojedyncze porcje – do zjedzenia na raz, na krótkiej przerwie. Muszę przyznać, że sama je uwielbiam, ja preferuję te z wędzonym łososiem, pastą paprykową, hummusem, z jajkiem na twardo i kawałkami pieczonej piersi z kaczki.

Co jeść zamiast słodyczy?

Dzieci podobnie jak wielu dorosłych uwielbia słodycze. A dlaczego? Słodki smak towarzyszy nam od samego początku – przecież wody płodowe matki są właśnie słodkie, tak samo jak mleko z piersi. Nie jestem zwolenniczką całkowitego zakazu spożywania cukru lub co gorsza nagradzania dzieci i siebie za odniesienie sukcesu lub pocieszenia się słodyczami. Bliżej mi jest do teorii „Umiar we wszystkim”. Dlatego nie chowam słodyczy do szuflad i nie zakazuje. Po prostu nie kupuję niezdrowych słodkości, żelków, batoników, słodzonych napojów. Ja sama nie mogłabym chyba przeżyć bez odrobiny słodkiego, ale jestem już na tyle świadoma, że wybieram dla mojej rodziny zdrowe desery. Czy takie istnieją? Oczywiście! Przede wszystkim zdrowe, słodkie przekąski przygotujesz sama w domu i wtedy widzisz ile mają cukru, a ile tłuszczu. Kruche ciasta i ciasteczka ze względu na zawartość dużej ilości tłuszczu do najzdrowszych nie należą. Zapoznaj się z przepisami na ciasta biszkoptowe i drożdżowe – jeśli podasz je rodzinie raz, dwa razy w tygodniu w towarzystwie galaretki lub musu owocowego – to na pewno nie zaszkodzą! U mnie ze wszystkich słodkich propozycji zdrowych przekąsek na pierwszym miejscu są ciasteczka brownie, na bazie gorzkiej czekolady z kawałkami pistacji lub włoskich orzechów, zbożowe ciasteczka czy musy owocowe z jabłek i mango. I jeszcze jedna ważna uwaga – niezdrowy cukier to także piwo, mleko, ketchup nie mówiąc już o słodkich napojach – szklanka coli ma aż 8 łyżeczek cukru!

Lista smacznych i zdrowych przekąsek!zdrowe przekąski

Każda z poniższych przekąsek dostarcza organizmowi tylko 150 kcal, warto więc wypróbować!

  • Serek morelowy – opakowania serka wiejskiego (odtłuszczony) z dwoma morelami
  • Pieczone jabłko – w jabłku wydrążamy środek i napełniamy je rodzynkami, łyżką posiekanych orzechów włoskich albo migdałów
  • Grzanka z pastą sezamową – bułeczka żytnia upieczona w tosterze i posmarowana łyżką pasty sezamowej lub masłem migdałowym
  • Mandarynki z biszkoptami – 2 mandarynki + 5 małych biszkoptów
  • Ziemniaki z kefirem – 2 małe pieczone lub ugotowane w mundurkach ziemniaki i ½ szklanki gęstego kefiru

źródła zdjęć: www.pinterest.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.