Dlaczego warto jeść ryby? cz.I

warto jeść rybyOd dzieciństwa powtarzano nam, żeby jeść ryby bo są zdrowe i pyszne. Praktycznie każda dieta lekkostrawna, czy odchudzająca a nawet dieta dla osób z problemami zdrowotnymi zawiera dania z ryb. Co właściwie takiego mają w sobie ryby i jak je spożywać, aby maksymalnie wykorzystać ich dobroczynne działanie? Spróbuję w dwóch częściach tego postu zgłębić temat, aby po jego przeczytaniu nikt nie miał wątpliwości dlaczego warto jeść ryby.

  1. Najzdrowsze i najsmaczniejsze ryby zjemy nie latem z właśnie zimą! Dlaczego? Gdy my zaczynamy wakacje, ryby kończą właśnie tarło. Jesienią budują tkankę tłuszczową i mięśnie. Zimą woda ma tylko kilka stopni więc ryby dłużej pozostają świeże po złowieniu.
  2. Ryby są jedynym popularnym i łatwo dostępnym produktem zawierającym wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3. Ryby jako jedyne zawierają specyficzny rodzaj tych kwasów: EPA oraz DHA. Najwięcej tych kwasów mają kolejno:
  • Łosoś bałtycki
  • Pstrąg
  • Śledź

warto jeść rybyPodsumowując: najwięcej cennych EPA i DHA mają tłuste ryby morskie.

  1. Oprócz drogocennych kwasów omega-3 ryby są również źródłem łatwo przyswajalnego białka i zawierają wartościowe minerały:
  • Wapń
  • Fosfor
  • Jod
  • Fluor
  • Selen

Oraz witaminy łatwo rozpuszczalne w tłuszczach A i D3 oraz witaminy z grupy B.

  1. Ryby powinno się jeść średnio dwa razy w tygodniu. Porcja dla dorosłego to 150 g, a dla dziecka 50 g. Jednak zawartość kwasów omega-3 w każdym rodzaju ryb jest inna. Powinniśmy spożywać 500 mg EPA i DHA dziennie. Dlatego wystarczy zjeść tygodniowo jeden niewielki filet z łososia (ok. 100 g) lub 300 g śledzi.

źródła zdjęć: www.pinterest.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.