Doceń owsiankę!

owsiankaNajsłynniejszy w Polsce znawca i propagator produktów zbożowych, nieżyjący już  prof.  Henryk Gąsiorowski, miał świętą rację, nazywając płatki owsiane produktem wszechczasów. Produkty pozyskiwane z owsa, zostały uznane za żywność funkcjonalną, czyli taką, która, prócz właściwości odżywczych, posiada udowodniony wpływ na poprawę zdrowia, samopoczucia, czy też wspomaga profilaktykę chorób. Owsiankę umiejscowiono na trzecim miejscu w rankingu najzdrowszych pokarmów świata, zaraz po owocach palmy acai oraz czosnku.

Płatki owsiane zawierają wiele bardzo cennych składników, zbawiennie wpływających na stan naszego zdrowia, samopoczucia i urodę. Przede wszystkim, to źródło wartościowego białka, niezbędnego dzieciom, młodzieży, a także sportowcom. Spośród wszystkich produktów zbożowych, zawierają najwięcej błonnika rozpuszczalnego (beta-glukanu), który jest niezwykle istotny w profilaktyce miażdżycy (pobudza do eliminacji złego cholesterolu) i cukrzycy (ogranicza i spowalnia wchłanianie glukozy z krwi). Ma również dobroczynny wpływ na śluzówkę układu pokarmowego, stanowi naturalny prebiotyk. owsiankaZ kolei błonnik nierozpuszczalny, którego płatki owsiane też maja pod dostatkiem, wspomaga trawienie, pracę jelit, daje uczucie sytości, zapobiega zaparciom. Owies jest źródłem witamin i minerałów. Jego produkty zawierają  dużo witamin z grupy B: witaminę B6 – odpowiedzialną za właściwe funkcjonowanie mózgu, pamięć i koncentrację, witaminę B1 i kwas pantonenowy – eliminujące rozdrażnienie i zmęczenie , natomiast minerały: selen, magnez – wspomagają właściwe działanie układu nerwowego. W zarodku owsa oraz bielmie znajdują się duże ilości witaminy młodości ( wit. E) – naturalnego antyoksydantu. Owies zawiera sporo, jak na zboża, tłuszczu, ale bez obaw – tego najbardziej dla nas cennego, zawierającego nienasycone kwasy tłuszczowe. I jeszcze dobra wiadomość, dla dbających o wagę – płatki owsiane, przy całym swym dobrodziejstwie i bogactwie, są stosunkowo mało kaloryczne (100 gram suchych płatków – 378 kcal).

Tak więc, Moi Drodzy, w nowym roku, zamiast wydawać krocie na suplementy –  jedzmy owsiankę! Możemy przyrządzać ja na różne sposoby, na słodko, słono, z mlekiem, jogurtem lub jako dodatek do sałatek w też w postaci ciasteczek. Co kto woli, ważne by wprowadzić produkty z owsa do swojej diety. Będziemy zdrowsi, szczuplejsi i piękniejsi ;).

źródła: ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość, 2010, 3 (70), 7 – 24 EWA LANGE, PRODUKTY OWSIANE JAKO ŻYWNOŚĆ FUNKCJONALNA, www.poradnikzdrowie.pl

źródła zdjęć: www.pinterest.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.