Jak wzmocnić odporność?

Jak wzmocnić odporność?

Szczególnie jesienią i zimą, gdy wokół nas pełno kichających i kaszlących ludzi, łatwiej złapać infekcję. Infekcja infekcji nierówna i zdarza się, że jej skutki mogą być groźne dla zdrowia, dlatego warto się bronić przed bakteriami i wirusami przede wszystkim wzmacniając swój układ odpornościowy. Jak i kiedy to zrobić, aby na czas nasz organizm był przygotowany do walki? W kilku punktach wymienimy najskuteczniejsze metody na poprawę odporności zarówno u dorosłych jak i u dzieci.

Wysypiaj się i każdego dnia znajdź przynajmniej kilkanaście minut na relaks, czytaj książki, delektuj się chwilami ciszy, jeśli masz ochojak wzmocnić odpornośćtę to zafunduj sobie popołudniową drzemkę – widocznie organizm tego potrzebuje.

Hartuj się i bądź aktywny fizycznie – Wietrz pomieszczenia, bierz naprzemienny prysznic. Spędzaj przynajmniej godzinę dziennie w ruchu, najlepiej na dworze. Masz czas idź na siłownię lub zajęcia fitness – wszystko jedno jaki rodzaj aktywności wybierzesz, zawsze będzie lepsza niż leżenie na kanapie.

Dieta to podstawa. Jeśli zadajesz sobie pytanie jak wzmocnić odporność to właśnie codzienne posiłki mają na to ogromny wpływ. Jedz warzywa i owoce oraz jogurty probiotyczne – zwiększają liczbę pożytecznych drobnoustrojów w jelitach, które stymulują odporność. Najważniejsze jest śniadanie. Ten posiłek zwiększa liczbę komórek odpornościowych we krwi i pobudza układ immunologiczny. Dzięki temu ryzyko infekcji jest niższe. Można przygotować na nie owsiankę z pestkami dyni. Są bogate w argininę, aminokwas, który wzmacnia odporność. Brak odporności może być spowodjak wzmocnić odpornośćowany brakiem w jadłospisie na przykład czerwonych owoców. Skórka o tej barwie bogata jest w zwiększającą odporność kwercetynę. Migdały – wpływają na produkcję białych krwinek odpowiedzialnych za zwalczanie wirusów, możemy je dodawać do porannej owsianki lub na przekąskę. Do potraw warto dodawać czosnek (najlepiej świeży). Podczas krojenia lub miażdżenia czosnku uwalnia się bakteriobójcza allicyna (duszony lub smażony traci część swoich właściwości).

jak wzmocnić odpornośćWitaminy wzmacniające odporność i tran. Najlepiej jeśli witaminy dostarczamy w postaci różnorodnego pożywienia, jak najbardziej naturalnego, nieprzetworzonego. Suplementujmy natomiast wyłącznie w przypadku niedoborów i po konsultacji z lekarzem. Najlepiej po zbadaniu poszczególnych poziomów  witamin. Niezwykle ważna dla odporności jest witamina D3 – zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Wykazano, iż jej niedobór jest główną przyczyną jesiennego wzrostu zachorowań. Najnowsze badania dowodzą, że witamina D3 jest ważna nie tylko w przypadku krzywicy, czy osteoporozy, ale także ma znaczenie i wpływ na funkcjonowanie układu odpornościowego, czyli chroni przed chorobami autoimmunologicznymi (np. cukrzyca, czy stwardnienie rozsiane), chroni przed rakiem, przed chorobami hormonozależnymi, przed chorobami serca. Dawka słońca potrzebna do wytworzenia odpowiedniej ilości witaminy D to mniej więcej półgodzinny spacer w ciągu dnia. Witaminę D3 dostarczymy organizmowi jedząc żółtka jaj, tłuste ryby, mleko. Tran jest dobry nawet dla niemowląt. Zawarte w nim nienasycone kwasy omega-3 i omega-6 także wpływają korzystnie na podniesienie odporności u dziecka. Pilnuj także kalendarza szczepień. W naszych organizmach ciągle dochodzi do walki drobnoustrojów sprzyjających zdrowiu i pozytywnie wpływających na naszą odporność i chorobotwórczych bakterii oraz wirusów. U dorosłych siły są wyrównane, ale u dziecka jeszcze nie. Jego organizm dopiero „nabiera doświadczenia”, czyli choruje. Dlatego oprócz wykonywania wszystkich szczepień obowiązkowych należy rozważyć szczepienia przeciwko pneumokokom, WZW A, rotawirusom, ospie, a sezonowo – przeciw grypie.

Nie przegrzewaj się i nie wychładzaj. Unikaj osób, które chorują na grypę lub przeziębienie. Czasem to niestety niemożliwe, kiedy w pracy czy autobusie spotykasz się z zainfekowanymi ludźmi – ale możesz często myć ręce i dbać o zdrowy styl życia. Fakty są takie: Grypa przenosi się drogą kropelkową. Jedno kichnięcie zakażonej osoby uwalnia 3000 kropelek z wirusem o prędkości 167 km/h. Średnio co minutę na świecie umiera z powodu grypy jedna osoba. Dlatego nie lekceważ infekcji, kiedy już cię dopadła.

jak wzmocnić odpornośćZimowa wyprawa nad morze! Czy wiedziałeś, że zimowy wypad nad morze poprawia odporność? Dodatkowo wspomaga drogi oddechowe, służy osobom i dzieciom chorym na alergię, astmę i zdecydowanie zmniejsza ilość infekcji u dzieci. To właśnie zimą mamy mało okazji do przebywania na świeżym powietrzu, zwłaszcza dzieci odwożone i przywożone samochodem przez rodziców do szkoły. A my dorośli godzinami przesiadujemy w klimatyzowanych, sztucznie oświetlonych biurach, odcięci od naturalnego środowiska. I tłumaczymy sobie, że to nawet lepiej, bo przecież wszędzie jest smog. Jak wzmocnić odporność? – Jedź nad morze, nasze, Bałtyckie! Pobyt w otoczeniu fal bogatych w jod i morskiego powietrza dotleni nas i spowoduje stymulację układu immunologicznego. Dowiedziono, że dwutygodniowy pobyt nad morzem powoduje wzrost poziomu białych krwinek, czyli poprawia odporność. Szczególnie u dzieci widać spadek ilości infekcji po morskiej kuracji. Największą skuteczność ma pobyt przynajmniej dziesięciodniowy. Morskie powietrze działa także oczyszczająco na nasze płuca atakowane smogiem. Po takim spacerze brzegiem morza mamy lepszy nastrój i lepiej śpimy.

źródła zdjęć: www.pinterest.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.