Sezon na bób

bóbCo w bobie siedzi?

Bób, podobnie jak inne rośliny strączkowe, zawiera dużo wartościowego białka (ok 6,7 g na 100 gram), który z powodzeniem może być zdrowym zamiennikiem białka zwierzęcego. Bób jest skarbnicą kwasu foliowego (100 gram pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tę cenną witaminę), dlatego jest wskazany w diecie ciężarnych, a także osób z anemią. Całkiem sporo w nim także innych witamin: C, B1, B6, A,  a także minerałów: wapnia, magnezu, cynku, żelaza. Zawiera duże ilości  zdrowego błonnika (aż 5,4 g), który reguluje przemianę materii, sprzyja oczyszczaniu jelit, na długo daje uczucie sytości – dlatego jest sprzymierzeńcem dbających o linię. Jak na wysoką wartość odżywczą, ma całkiem niewiele kalorii (110 kcal/100g). Niewiele w nim sodu, za to całkiem sporo zdrowego potasu.

Jak dobrze ugotować bób?

Zdrowy, świeży bób ma jędrne, zielone ziarna, gładką skórkę, jest pachnący, pozbawiany brązowych plam i przebarwień. Przed gotowaniem, należy go przepłukać obficie zimną wodą. Następnie zalać wodą (w ilości dwukrotnie większej niż ilość ziaren), wsypać płaską łyżkę cukru (na kg bobu) i gotować do czasu, aż zmięknie, a skórka zacznie pękać. Młody bób potrzebuje na to ok 15 minut, starszy nawet do 40. Pod koniec gotowania należy dodać ok. płaską łyżeczkę soli.  Smak możemy wzbogacić dodając do gotowania gałązki kopru, rozmarynu lub czosnek. Aby bób nie powodował wzdęć, należy przed gotowaniem, zalać go zimną wodą i odstawić na godzinę, następnie ugotować ziarna w świeżejbób porcji wody.  Właściwości gazotwórcze zniweluje także dodany do gotowania kminek. Bób  śmiało można jeść wraz ze skórką, która zawiera najwięcej cennego błonnika.

Czy bób może zaszkodzić?

Ze względu na spore ilości puryn, bób nie jest polecany dla osób cierpiących na dnę moczanową. Zawarte w nim szczawiany sprzyjają powstawaniu kamieni nerkowych. Bób posiada silne właściwości wzdymające, powoduje nadmierną fermentację w jelitach, dlatego ostrożnie powinny go spożywać osoby mające problemy z układem pokarmowym. Uważać na bób powinni cukrzycy, ponieważ ma dosyć wysoki indeks glikemiczny. Spożycie bobu, a nawet kontakt z jego pyłkiem, w bardzo rzadkich przypadkach, u osób genetycznie pozbawionych pewnego enzymu (dehydrogenazy glukozo-6-fosforanowej), może powodować niebezpieczną reakcję alergiczną – rozpad krwinek (tzw. fawizm).

źródła zdjęć: www.pinterest.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.