Jak zacząć biegać? – porady dla początkujących

jak zacząć biegaćJak zacząć biegać?

Bieganie niewątpliwie stało się modnym i popularnym sportem wśród Polaków. Czy wiesz, że biega już ponad 35% Polaków uprawiających sport, a jedna trzecia tych osób stanowią kobiety! Zawdzięczamy to wrodzonej wytrwałości. Zapewne w gronie Twoich znajomych znajdzie się co najmniej kilku amatorów biegania, uczestników maratonów i fanów joggingu. Pora też nie ma znaczenia, zauważyłaś, że idąc do pracy mijasz niejednego biegacza, wracasz do domu też spotykasz biegnących? Dobrze, że nasze społeczeństwo dba o formę i uprawia sporty i pewnie też chciałabyś spróbować tego popularnego biegania. Zanim pobiegniesz, przeczytaj tej wpis, a łatwiej się przygotujesz do nowego hobby!

Początki biegania – dlaczego bieganie wciąga?

Niektórzy twierdzą, że bieganie uzależnia, podobnie zresztą jak inne sporty. Dlaczego tak się dzieje? Podczas wysiłku fizycznego w naszym organizmie wzrasta poziom endorfin odpowiedzialnych za doskonałe samopoczucie.

Polacy kochają biegać, bo to sport dający poczucie wolności i elastyczności:jak zacząć biegać

  • nie wymaga wykupienia karnetu za kilkanaście złotych
  • planowania zajęć i dojeżdżania do klubu sportowego
  • masz czas to wychodzisz z domu i już jesteś na treningu
  • endorfiny uwalniają się po godzinie
  • szczuplejsza sylwetka widoczna jest już po kilku tygodniach (pierwsze efekty po dwóch)
  • bieganie sprzyja zdrowiu, zmniejsza ryzyko cukrzycy, zwiększa gęstość kości i wzmacnia odporność

Bieganie dla początkujących, czyli jak zacząć biegać?

Wiesz, że najczęstszym powodem kontuzji początkującego biegacza jest…przetrenowanie? Dlatego na początek zaplanuj krótsze treningi, kilka razy w tygodniu, mogą to być różne trasy. Żeby było jeszcze przyjemniej nie zapomnij o muzyce, ułóż własną playlistę z ulubionych piosenek.

Kluczem do sukcesu jest motywacja, dlatego już na samym początku określ realny do osiągnięcia cel – na przykład zrzucenie 3 kg wagi i zapisz go na kartce z jak zacząć biegaćokreśleniem daty, do kiedy masz zamiar ten cel osiągnąć. Kartkę przyczep w widocznym miejscu i kiedy stracisz ochotę na trening z powodu deszczowej pogody, motywująca kartka powinna zadziałać. Już na samym początku możesz spotkać się ze spadkiem motywacji. Jak temu zapobiec? Strój i buty miej zawsze pod ręką, żeby wyjście z domu nie zajmowało dużo czasu. W chwilach kryzysu nie rezygnuj! Nawet jeśli zaspałaś, pamiętaj, że już 15 minut porannego treningu zacznie wyrabiać w Tobie nawyk systematycznego ćwiczenia. Jeśli nie lubisz samotnych treningów, poszukaj wsparcia wśród przyjaciółek lub namów partnera do biegania. Razem zawsze raźniej, byle tylko osoba towarzysząca nie zniechęcała cię!

Plan biegania dla początkujących

Przygodę z bieganiem zacznij od marszu lub marszobiegów. Podczas pierwszego treningu wybierz zwykły trucht – jeśli po dziesięciu minutach nie poczujesz zmęczenia, przyspiesz. W zależności od swojej kondycji zmieniaj proporcje między truchtem a biegiem. W sumie cały trening marszobiegowy powinien trwać minimum 30 minut, ale na początek nie więcej niż 60 minut. jak zacząć biegaćTwoim celem na początek powinien być stały bieg trwający od 15 do 30 minut. Trenowanie biegania dwa razy w tygodniu sprawi, że po dwóch, trzech miesiącach będziesz w stanie przebiec bez przerwy godzinę i dłużej. Fajnie, prawda? Na razie zapomnij o biciu rekordów długości trasy, raczej skup się na zróżnicowaniu treningu – raz z górki, raz pod górkę, szybko i krótko, innym razem długo, ale wolno.  Częstotliwość treningów nie powinna być większa niż 3 razy w tygodniu od 1-2,5 godziny.

Zapisuj swoje wyniki, osiągnięcia, kolejne cele i daty ich realizacji. Prowadzenie takiego dzienniczka biegacza jest niezwykle motywujące do dalszych działań. Możesz w nim także planować treningi na najbliższe tygodnie i dni. Kiedy bieganie stanie się częścią twojego życia i  rytuałem nie będziesz potrzebowała motywujących haseł, a dziennik z początków przygody stanie się wartościową pamiątką i dowodem twojej drogi do sukcesu!

jak zacząć biegaćJak się przygotować do biegania – strój do biegania i buty

Na początek wystarczy zwykły podkoszulek i dopasowane leginsy, jeśli poczujesz przyjemność z biegania i będziesz chciała je kontynuować wybierz się do sportowego sklepu i kup strój do biegania wykonany ze specjalnego materiału oddychającego podczas wysiłku. Wygodne spodenki, koszulkę oraz sportowy biustonosz. Dzięki modzie na sportowy styl życia, ubrania do biegania nie ograniczają się już do czerni i szarości, wybór jest ogromny, kolorowy i na pewno znajdziesz coś dla siebie.

Podstawa to dobre buty od samego początku. Ale nie musisz wydawać fortuny na profesjonalne adidasy. Dobrze w testach sprawdzają się buty dostępne w dyskontach, a kosztują kilkanaście złotych. Dla początkującego biegacza to rozwiązanie godne przemyślenia. Obuwie do biegania powinno być wygodne, zapewniać swobodę ruchów i chronić przed ewentualnymi urazami. Sportowe obuwie powinno być dobrane do wielkości i budowy naszych stóp, a nawet podłoża po jakim będziesz biegać. Do biegania po asfalcie wybierz buty, które zamortyzują wstrząsy, natomiast do biegania po lesie, ziemi odpowiedni będą buty z mocno wyprofilowaną podeszwą i dobrą przyczepnością.

źródła zdjęć: www.pinterest.com

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.