migrena
Zdrowie

Migrena mój wróg cz. I

Migrena mój wróg

Migrena – pulsujący, rwący, tętniący, silny ból głowy potrafi uprzykrzyć życie, nie pozwala normalnie spać, jeść i funkcjonować. Atak migreny może trwać od kilku godzin do kilku dni. Definiujemy dwa główne typy migreny, ból atakujący nagle i ten poprzedzony kilkoma objawami tzw. aurą. Z migreną trzeba nauczyć się żyć i to dotyczy nie tylko osoby chorującej, ale również bliskich, domowników. Wsparcie i zrozumienie często mają pozytywny wpływ na leczenie migrenowców.

Jak rozpoznać migrenę?

migrenaPierwsze bóle migrenowe mogą pojawiać się już w dzieciństwie, częściej jest to okres dojrzewania. Zwykłe środki przeciwbólowe nie uśmierzają migrenowego bólu głowy, mogą wystąpić wymioty i zawroty głowy. W migrenie klasycznej, czyli tej z aurą na około godzinę przed atakiem występują zaburzenia w postaci błyszczących, iskrzących zygzaków, zaburzenia wzroku. W migrenie pospolitej (bez aury) ból nadchodzi z nienacka, bez żadnych objawów, czasem po prostu budzisz się już z uporczywym bólem głowy. Niechcianymi towarzyszami migreny bywają także:

  • Jadłowstręt
  • Światłowstręt
  • Wrażliwość na zapach i dźwięk
  • Drwienie kończyn
  • Suchość w ustach
  • Zaburzenia mowy
  • Inne objawy typowo neurologiczne

Przyczyny migerny

Wieloletni migrenowcy, świadomi skutków ataków doskonale wiedzą jakie są główne przyczyny bólu głowy i jak ognia ich unikają, jednakże:migrena

  1. Zmiany hormonalne czy stres nie zawsze da się okiełzać, a to właśnie silne zdenerwowanie lub zmienne, emocjonalne stany podawane są jako jedne z głównych przyczyn migren.
  2. Również relaks i odprężenie po kilku dniach nadmiernej pracy i stresu bywają powodami ataków – mówimy wtedy o migrenie weekendowej.
  3. Menstruacja, menopauza i inne zaburzenia hormonalne, bardzo często kobiety cierpią na migrenę właśnie podczas miesiączki.
  4. Sen i ten za długi i ten zbyt krótki może nasilać bóle głowy.
  5. Kilkugodzinny głód także może wpływać na nasilenie ataku.
  6. Niektóre pokarmy – ser żółty, rodzynki, czerwone wino, cytrusy, papierosy negatywnie wpływają na migrenowców.
  7. Długie przebywanie na słońcu lub przy mocnym, migoczącym oświetleniu.
  8. Zmiany pogodowe, spadki ciśnienia.
  9. Silne zapachy, w szczególności niektóre rodzaje perfum, przypraw, kwiatów, farb, lakierów.
  10. Duży wysiłek fizyczny.
  11. Dłuższa podróż, lot samolotem, zmiana strefy czasowej czy klimatycznej.

W kolejnym wpisie podpowiemy jak radzić sobie w czasie ataku migreny.

źródła zdjęć: www.pinterest.com

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.