Czas wolny

Świadome oddychanie poprawia komfort życia

Oddychanie, niby taka zwyczajna czynność, którą wykonujemy całkowicie bezwiednie i z reguły nieświadomie. Oczywiście wszyscy wiemy, że jest nam niezbędne do życia, ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że prawidłowe oddychanie czy też zastosowanie pewnych technik wdechu i wydechu, może znacznie poprawić komfort naszego życia i wpływa na zdrowie, kondycję i samopoczucie? Mówi się, że oddech to życie, źródło energii, ale także droga do poznania samego siebie…

Czy oddychamy prawidłowo?

To trochę retoryczne pytanie, ponieważ w większości po prostu oddychamy, nie zwracając uwagi na to, jak to robimy. Tymczasem każdy wdech dostarcza naszym płucom powietrze nasycone tlenem, a wydech pozwala na usunięcie dwutlenku węgla. Takich życiodajnych oddechów wykonujemy około 20 tys. na dobę, w cyklu 12–14 na minutę. Niestety najczęściej oddychamy zbyt płytko, przez co nasycone tlenem powietrze dostaje się do części płuc, co na dłuższą metę zmniejsza ich pojemność. Dlatego tak wiele mówi się o oddychaniu przeponowym, w którym każdy wdech obniża przeponę i powstaje większa przestrzeń dla rozszerzających się płuc, które mogą wypełnić się tlenem. Z kolei wydech wypycha przeponę ku górze i efektywnie wydala z płuc powietrze z dwutlenkiem węgla.

Jeśli chcemy sprawdzić „jakość” oddychania wystarczy przeprowadzić prosty test:

  • jedną rękę należy położyć nad piersiami, drugą – na brzuchu poniżej mostka, gdzie znajduje się przepona
  • następnie oddychamy swobodnie, jak zwykle; jeśli porusza się tylko ręka ułożona na klatce piersiowej, niestety używamy przepony w niewielkim zakresie.

Aby nauczyć się prawidłowego oddychania „pełną piersią”, a właściwie przeponą, należy wykonywać ćwiczenia oddechowe. Pojemność płuc, głębszy i prawidłowy oddech zapewnia też systematyczna aktywność fizyczna.

Techniki świadomego oddychania

Co ciekawe na technikę oddychania zwraca uwagę wiele systemów filozoficznych, szczególnie dalekowschodnich. Choć warto także zauważyć, że obecnie coraz częściej oddech staje się elementem terapii zalecanych przez konwencjonalną medycynę, psychiatrów oraz psychoterapeutów. Z czysto fizjologicznego punktu widzenia prawidłowy oddech ma również ogromne znaczenie – dobrze dotleniony organizm jest sprawniejszy, zdrowy, odporny.

Oddech w medytacji

Jednym z najbardziej znanych obszarów pracy ze świadomym oddechem jest oczywiście medytacja. W tym przypadku w pozycji siedzącej ze skrzyżowanymi nogami wykorzystywany jest tzw. oddech brzuszny, czyli właśnie opisywany wcześniej oddech przeponą. W oddechu medytacyjnym chodzi o zaangażowanie całej powierzchni płuc. W przypadku medytacji tak głęboki i świadomy oddech służy też „wyższym celom”. Ma bowiem koncentrować myśli w centrum energetycznym, które znajduje się w brzuchu. Dzięki temu można się wyciszyć, uspokoić i nauczyć się żyć chwilą obecną.

Tai-chi i yoga – świadome oddychanie

Osoby praktykujące tai-chi również stosują technikę oddychania brzusznego. W tym przypadku wypycha się brzuch podczas wdechu i wciąga przy wydechu. Yoga pranajama wykorzystuje technikę, w której mamy trzy etapy – wdech, wydech i zatrzymanie oddechu. Zgodnie z tą filozofią wdech zapewnia nam siły życiowe, zaś wydech pozwala oczyścić ciało z toksyn. Moment zatrzymania oddechu jest niezbędny, aby energia mogła rozprzestrzeniać się po organizmie.

Integracja Oddechem – Breathconnection

Jeśli chodzi o zastosowanie technik oddychania w terapii, jedną z najbardziej znanych metod jest Breathconnection, opracowana przez nauczycielkę yogi z Australii- Nemi Nath. Godzinne seanse terapeutyczne łączą w sobie kilka metod świadomego oddychania, bazują na płynnym przechodzeniu wdechu w wydech. Podobno takie sesje naprawdę relaksują, wyciszają, rozładowują napięcie.

Oddychaj świadomie dla zdrowia

Oczywiście nie brakuje sceptyków, którzy wątpią w uzdrawiającą moc świadomego oddychania. Niemniej jednak wszyscy wiemy, że oddech do życie. Jeśli może nam pomóc, uspokoić, wyciszyć i dotlenić, warto z tego korzystać. Jest to lekarstwo zupełnie bezpłatne, dostępne dla każdego, a wschodnie techniki oddychania są polecane i praktykowane od stuleci. Również konwencjonalna medycyna coraz bardziej docenia tę jakże oczywistą czynność. Badania potwierdzają m.in., że prawidłowe oddychanie:

  • poprawia koncentrację i usprawnia myślenie
  • pomaga rozładować złość
  • relaksuje
  • obniża ciśnienie krwi
  • usprawnia proces usuwania toksyn
  • wzmacnia mechanizmy odpornościowe
  • poprawia działanie wszystkich narządów wewnętrznych
  • daje potężny zastrzyk energii.

Proste ćwiczenie oddechowe, które warto wykonywać każdego dnia, przez kilkanaście minut:

  • w wygodnej pozycji siedzącej rozluźniamy mięśnie, przymykamy oczy
  • wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami
  • podczas wdechu wypychamy brzuch używając mięśni brzucha i przepony, „przepychamy” powietrze nisko do płuc
  • zatrzymujemy oddech i liczymy do pięciu
  • następnie wolno wydychamy powietrze, rozluźniamy ciało

Oddech powinien być swobodny i głęboki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.