warzywa
Zdrowie

Niedobory żelaza i innych minerałów na nasze zdrowie

żelazoStosowanie zróżnicowanej diety bogatej w witaminy i składniki mineralne zapewnia naszemu organizmowi dostarczenie niezbędnego do zdrowia paliwa. Gorzej, kiedy nasze posiłki sporo odbiegają od prawidłowej piramidy żywienia. Okazać się może, że brakuje nam podstawowych minerałów i witamin. Łatwo wtedy nabawić się anemii. Jeśli czujesz lub podejrzewasz, że cierpisz na niedobory żelaza, magnezu i witamin koniecznie zgłoś się do lekarza, który prawdopodobnie w pierwszej kolejności zaleci badanie krwi. Żelazo, wapń, sód, potas, fosfor możemy zmierzyć ilościowo we krwi właśnie dzięki badaniu diagnostycznemu. W przypadku nieprawidłowych wyników lekarz zaleci odpowiednią dietę i preparaty witaminowe zawierające żelazo i kwas foliowy.anemia

Po co nam minerały i gdzie ich szukać?

Minerały wchodzą w skład płynów ustrojowych i enzymów. Ich rola jest po prostu niezastąpiona. Prawidłowy poziom minerałów we krwi świadczy ogólnie o stanie zdrowia naszego organizmu.

  • Żelazo to podstawowy składnik hemoglobiny umożliwiającej krwinkom czerwonym dostarczenie tlenu w organizmie. Łatwo przyswajalne żelazo znajdziemy w mięsie, produktach zbożowych i warzywach, zwłaszcza tych zielonych. Pamiętajmy, że witamina C sprzyja wchłanianiu żelaza!
  • Magnez zapewnia odpowiednią czynności tkanki mięśniowej i układu nerwowego. Jeśli chcesz wzbogacić swoją dietę w magnez jedz zboża, orzechy, nasiona, kakao i kasze.
  • Wapń odpowiada za procesy krzepnięcia krwi, za budowę układu kostnego i wpływa na prawidłową czynność mięśni. Wapń znajdziemy w mleku i jego przetworach, w produktach zbożowych, nasionach i olejach.
  • Fosforu dostarczą nam drób, pieczywo i mleko. Potas znajdziemy w ziemniakach, bananach, pomidorach, a także w owocach, warzywach, nasionach i rybach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.